"Počas Čierneho piatku predajcovia a reťazce po celom svete spúšťajú
obrovské zľavy, keď ľudia stoja v rade hodiny pred otvorením obchodov.
Toto obdobie znamená pre obchodníkov často preklopenie sa z červených do
čiernych čísel," uviedol Burda. Na Slovensku je "Black Friday" iný.
Obchodníci ho začínajú promovať skoro, prakticky od začiatku novembra. V
niektorých prípadoch nie sú zľavy také výrazné, ako by spotrebitelia
očakávali.
"V tejto súvislosti je dobré upozorniť, že hoci pandémia Slovákov
pribrzdila v míňaní, stále sa nájdu ľudia, ktorí sa zbytočne a prehnane
zadlžujú. Preto by sme mali aj počas Čierneho piatku uvažovať s triezvou
hlavou a nekupovať tovary len preto, že sú v zľave, hoci ich reálne
vôbec nepotrebujeme. Zvlášť lákavé sú napríklad aj nákupy na splátky,
ktoré spotrebitelia nepocítia v peňaženke hneď, ale uviažu si na krk
pôžičku, ktorú budú následne splácať niekoľko mesiacov," pokračoval Burda.
Podľa neho veľa ľudí reaguje na zľavy a nakupujú impulzívne v domnienke, že takto ušetria. "Zvlášť
ľuďom, ktorí nemajú vytvorenú finančnú rezervu, v súčasnosti odporúčam
míňať len na najdôležitejšie a nevyhnutné výdavky. Až po doplnení
rezervy môžu svoju spotrebu naplno rozbehnúť. Pandémia ešte stále nie je
zažehnaná a aj pri hroziacom lockdowne môžu byť rozpočty mnohých rodín
ešte ťažko skúšané," dodal Burda.